Wielu ludzi śmieje sie z etyki Kung-Fu. Dla nich ukłony w stronę starszego stopniem ucznia czy trenera to przeżytek. Szacunek okazywany innemu człowiekowi, grzeczność, skromność to cechy, które coraz rzadziej zauważa się w codziennym życiu.
Jednak Kung-Fu bez nich nie może istnieć. Bez tej tzw. „otoczki” stałoby się jedynie bezsensowną bijatyką, a przecież ma być sposobem na życie. Większość zakazów i nakazów w polskich szkołach walki wzięta została z kodeksów wschodnich.
Na pierwszy plan wysuwa sie szacunek do trenera, dawniej nie łatwo było zostać uczniem dobrego mistrza. W Polsce nie jest to trudnością. Nieliczne szkoły zachowały jednak prawdziwy chiński charakter i aby uzyskać w nich przychylność, a poźniej szacunek instruktora lub mistrza trzeba włożyć ogromną ilość pracy.
W szkołach Kung-Fu ukłony, zwroty, odpowiednie zachowania są na porządku dziennym, co daje obraz pewnej hierarchii. Wyznacznikiem umiejętności są pasy noszone na ubraniu treningowym (wprowadzone na styl japoński). W starożytnych Chinach stosowany byl podział 3 -stopniowy. Uczniowie młodsi są to początkujący adepci. Mają oni obowiązek wykonywać polecenia starszych uczniów, a ci z kolei uczniów najstarszych, którzy podlegają już tylko mistrzowi lub instruktorowi. Należy też dodać, że wszelkie polecenia muszą być racjonalne i uzasadnione daną sytuacją. Znęcanie się nad młodszymi stopniem jest surowo karane. Taki układ obowiązuje w naszej szkole.
Hierarchia w V0 THUAT THANH QUYEN:
1. Si-Jo – Twórca Stylu (dziadek Nguyen Van Thang’a)
2. Si-Gung – Wielki Mistrz obecnie żyjacy (ojciec Nguyen Van Thang’a)
3. Si-Fu – Mistrz (Nguyen Van Thang)
4. Si-Sook – instruktor
5. Si-Hing – najstarsi uczniowie
6. Toe Dai – ogół uczniow
7. Toe Suen – II pokolenie uczniów.
Etyka sztuk walki zwana jest Wude. Dzieli się na etykę czynów i etykę umysłu:
WUDE CZYNÓW
- Lojalność (Zhong Cheng) wobec innych i samego siebie. Lojalność to składowa posłuszeństwa wobec nauczyciela.
- Pokora (Quian Xi). Stare chińskie przysłowie mówi „gdzie umiera duma, skromność daje zysk”. Pozbadź się dumy i myśli, że jesteś najlepszy i dąż cały czas do perfekcji, a będziesz niepokonany.
- Szacunek (Zun Jing) to także składowa zachowania wobec instruktora. Trzeba szanowac innych, ale także siebie. Nie oczekuj, że uzyskasz szacunek za nic, musisz na niego ciężko pracować.
- Zaufanie (Xin Yang). Bądź godnym zaufania, nie rzucaj słów na wiatr, nie obiecuj pochopnie, bo gdy będziesz musiał tą obietnicęa spełnić, a nie podołasz wyzwaniu stracisz wiele w oczach przyjaciół.
WUDE UMYSŁU
- Wola (Yi Zhi). Kojarzona z umiejętnością decydowania. Nie może być mylona z uporem w złym tego słowa znaczeniu, ale ze zdecydowanym dążeniem do celu.
- Wytrzymałość, wytrwałość, cierpliwość (Yin Li, Ren Mai, Heng Xin). Te cechy kształtują osobowość. Poprzez doskonalenie ich zrozumiesz wiele rzeczy, a jesli staną się priorytetem w życiu osiągniesz więcej niz się spodziewasz.
- Odwaga (Yang Gan). To nie szpan i wdawanie sie w bójki. Odwaga to umiejętność rozeznania w sytuacji i odpowiedniego pokierowania nią. To sztuka panowania nad własnymi emocjami w krytycznych momentach. Pamiętaj jednak, że tylko głupiec się nie boi. Staraj się jednak panować nad strachem i nie okazywać go. Starożytni dowódcy mawiali: „Lepiej się bronić niż atakowac, lepiej cofnąć się o stopę aniżeli na cal pójść naprzód.”